پرسش‌های کلاسی


پرسش‌های کلاسی بر اساس جدول مقایسه‌ای

محورپرسش‌ها برای بحث
تیتر– تیتر خام چه حسی به شما می‌دهد؟ ترس، اغراق یا هشدار؟
– تیتر مطلوب چگونه همان موضوع را بدون اغراق بیان می‌کند؟ کدام تیتر احتمالاً اعتماد مخاطب را بیشتر جلب می‌کند؟
لید– چرا در متن خام از واژه «اجتناب‌ناپذیر» استفاده شده است؟ این واژه چه اثری بر برداشت مخاطب دارد؟
– اگر به جای آن آمار روشن داده شود، چه تغییری ایجاد می‌شود؟
لحن– در متن خام، چرا دو لحن متضاد (کوچک‌نمایی و اغراق) کنار هم آمده؟ چه مشکلی ایجاد می‌کند؟
– لحن مطلوب چه ویژگی‌هایی دارد که باعث می‌شود متن حرفه‌ای‌تر به نظر برسد؟
انسجام متن– آیا می‌توانید در متن خام پرش موضوعی یا جملات طولانی را نشان بدهید؟
– در متن مطلوب چه روشی برای مرتب‌کردن اطلاعات به‌کار رفته است؟
نقل‌قول‌ها– در متن خام، چه کسانی پررنگ‌تر دیده می‌شوند؟ مردم یا مسئولان؟
– در متن مطلوب، چه تغییری در توازن صداها ایجاد شده است؟ این تغییر چه اثری دارد؟
زبان و واژگان– کدام واژه‌ها در متن خام برچسب‌زننده یا قضاوتی‌اند («مردم باید فرهنگ خود را تغییر دهند» مثلاً)؟ – چگونه می‌توان همین پیام را بی‌طرفانه‌تر گفت؟
نمایش رسانه‌ها– چرا برخی رسانه‌ها کوچک‌نمایی می‌کنند و برخی اغراق؟ پشت این دو نوع روایت چه انگیزه‌ای می‌تواند باشد؟ – در متن مطلوب، چگونه نقد رسانه‌ها متعادل‌تر شده است؟
مردم محلی– در متن خام، مردم بیشتر مقصر معرفی شده‌اند. این نوع بازنمایی چه پیامدی دارد؟
– در متن مطلوب، روایت مردم چگونه انسانی‌تر بیان شده است؟ چه فرقی در برداشت خواننده ایجاد می‌کند؟
پایان متن– پایان متن خام ناامیدانه است. این پایان چه اثری بر مخاطب می‌گذارد؟ – متن مطلوب چرا با نگاه کلان و امیدبخش جمع‌بندی شده است؟ کدام برای اثرگذاری اجتماعی مناسب‌تر است؟

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *